.

Wat was wat

Contactdienst

In TG van 1997-2 schreef J.L. Verschuur het volgende stukje.

Uit gesprekken tijdens afdelingsbijeenkomsten maak ik op dat veel bezoekers de Contactdienst en de CALS-functie nog niet weten te plaatsen.
De Contactdienst is een landelijke ledenservice van de NGV. De Coördinator Algemene Leden Service is, in de afdeling, de exponent van de Contactdienst.
De bedoeling is genealogen samen te brengen, die onderzoek doen naar dezelfde familienaam, in eenzelfde periode en in een bepaalde plaats. Elke afdeling in Nederland heeft zijn eigen CALS. En elke CALS beschikt over hetzelfde landelijkebestand. Dat bestand, waarin een paar honderdduizend familienamen zijn opgeslagen, wordt elke drie maanden door de Contact-dienst in Utrecht ververst.
Alle 33 CALS'en leveren hiertoe elk kwartaal nieuwe gegevens aan. Het bestand bevat de namen van de genealogen die onderzoek doen (de inzenders), alsmede de familienamen waarnààr ze onderzoek doen. Iedereen, ook niet NGV-leden, kan een beroep doen op deze dienst-verlening. De dienst is gratis.
Het spreekt vanzelf dat zo'n bestand slechts kan bestaan indien er regelmatig nieuwe gegevens worden ingevoerd. Daarom is het in ieders belang familienamen aan te leveren waarnaar men onderzoek doet. Juist het landelijke karakter van de dienst maakt dat onderzoekers in het gehele land kennis kunnen nemen van uw inzending.
U vindt op de afdelingsbijeenkomsten en in het GIT een uitdraai van het bestand zoals dat er in het voorjaar van 1966 uitzag. De CALS beschikt uiteraard over de laatste versie. Aarzel dus niet een beroep op hem te doen en stel bij voorkeur ook uw gegevens ter beschikking.

Ook deze dienst is allang ter ziele gegaan. Zoeken doet men nu vooral digitaal.